Sunday, August 14, 2011

Bila kita nak lawan takdir..

kalau melihat apa terjadi pada diri kita ni,,memang lah kita selalu nak buat spekulasi-yang-percuma-dan-x-diperlukan..seperti,,
'kenapa aku hitam,pendek dan gemuk,,orang lain semua x mau kawan dengan aku'
'kenapa mak abah selalu x pedulikan aku ah,,macam black sheep in the family jerk"

tanpa kita sedari kita sebenarnya sedang mempersoalkan apa yang Allah telah takdirkan untuk kita..OPS.istighfar banyak-banyak....kalau nak diikutkan banyak lagi orang yang lebih teruk cabaranya dari kita,,contohnya cerita favurite aku "supernatural" (dah x dapat beza realiti dengan alam maya pasal hari2 duduk ngadap cerita tu jer cuti ni)

Dean dan adiknya Sam berusaha menghapuskan angkara hantu/syaitan yang ada di dunia ni..mereka sendiri pun bukan rela nak jadi ghosfacers,  ghosbusters ni..ada sampai satu tahap tu,,ketibaan hari kiamat pun, dunia nak menyalahkan si dua beradik ni.yang tak-tahan-nak-gelak-guling-guling tu, kebangkitan Lucifer (iblis yang derhaka tak mau sujud pada nabi Adam tu)pun disebabkan oleh kecuaian si dua beradik ni..tapi orang kata tu semua dah takdir..dan ternyata, Dean selalu menyalahkan Tuhan dengan takdir hidupnya yang memang sadis habislah,,


So what's it all add up to? It's hard to say. But me, I'd say this was a test... for Sam and Dean. And I think they did all right. Up against, Good, Evil, angels, devils, Destiny, AND GOD HIMSELF, they made their own choice. They chose family. And, well... isn't that kinda the whole point? 


he,he,hensemnya diorang kan?
secara tak langsung membuatkan aku berfikir mengapa Allah sentiasa memberikan ujian yang maha hebat kepada hamba-hambaNYa..memanglah DIA ingin menguji siapa yang taat kepadaNYa walau apa pun ujian diberikan. Hari tu aku tengok tv 9,,tak ingat dah cerita apa, tapi dalam tu.Allah telah menjelaskan pada ku melalui orang di dalam tv tu,,

yang sebenarnya ujian itu adalah untuk menaikkan darjat kita di sana kelak. mungkin amal kita seciput (seperti baca doa makan), dahla seciput,tak diterima pulak tu( sebab salah baca maksud pun lain),,tapi bila Allah beri kita ujian, dan kita redho,ikhlas,,"xpelah aku x kisah semua yang terjadi tu ada hikmahnya..." maka pahala kita pun bertambah-tambah bukan kerana amal,,tapi kerana keihlasan kita pada NYA..haa,,apalagi kepada sesiapa yang amalan dia ciput macam aku dan macam Dean,,marilah kita sama-sama berusaha mengingati untuk redho dengan segala ujian yang tuhan berikan...

p/s: xpela x dapat kerja pun..mungkin Allah nak aku beribadat banyak-banyak di bulan puasa ni..PEACE~

12 comments:

Khairil said...

fuh..layan juga cerita supernatural tu...hehe

mak jemah said...

x keje lagi ek?? hehe same le kite..
mula2 pikir negatif lepas munasabah diri, mungkin Allah bg "holiday" ni utk dekatkan diri dgn Nya dan beribadat sebanyak mungkin..sbb bile dah kerja, kena curi2 masa utk Allah :)

Mohamadazhan.com said...

bersyukur dan elakkan merungut dengan cabaran =)

wanacesh said...

@Khairil

haha~ kiter mmg minat citer thriller gitu hihi

wanacesh said...

@mak jemah

btul tu bler dah bz,xde masa dah nak beribadat,,mcm2 alasan x larat la apela,,padahal kalo msa free pun asik tangguh last2 x buat,,huhu,,kena kuatkan semangat jgk,,

wanacesh said...

@Mohamadazhan.com

yer betul tu =)

Mutalib attholib said...

Moga kita semua kuat menghadapi segala liku-liku hidup yang sejuta arah ini.. Selamat hari raya!

D_08 said...

Banyakkan besabo...... sekaghang tak dapat lagi...tapi lepaih ni mane tau...... besusun2 tawaran keje datang..... sementaghe mase tengah ade ni...tambahkan amal

Anonymous said...

rilek la bro, nme pon cite*

Muhd Suhaily said...

Ketentuan itu tidak boleh dilawan hanya perlu bersedia..

Mohamadazhan.com said...

insyaAllah, doa kekuatan dari-NYA =)

silent said...

aku pun macam tu...

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment

time kacih daun pisang sudi komen yer,,hihi