Wednesday, April 20, 2011

Berdosa ke kalau aku nak kaya?

selamat semua,,hari ni aku ingin menceritakan kisah seorang apek yang tak bersalah tapi jadi bahan umpatan manusia di sekeklilingnya termasuk mak aku,,hehe..

mak aku seorang tukang jahit yang menyewa satu tapak kedai dari seorang apek penjual cd cetak rompak,,tiap bulan pada waktu tertentu si apek ni akan tersengeh2 berdiri depan kedai mak aku sambil bertanya khabar..hmm,,satu hasrat yang murni tapi jangan terlalu berprasangka baik,,hihi kerana apek ni sebenarnya sedang memberi amaran,,iaitu esok hari,,sediakan wang yang secukupnya untuk bayar sewa kedai! sebab tu kalau apek ni konon nak berbaik2 bertanya khabar,,
macam mana bisnes harini amoi,,
mak aku akan naik angin-satu-badan-tiba-tiba-rasa-macam-datang-bulan,,
eh macam biasalah! you sibuk kenapa?
mesti kau kata mak aku gangstar kan,,haha..cuba tengok di bawah, itulah deretan kedai tempat mak aku cari rezeki. kedai no 2 tu kepunyaan apek cd tu. kerana kebijaksanaan yang ada pada kaum cina turun temurun..


garis2 halus tu tempat orang berjalan kaki bukan hujan tau
apek ni telah potong bahagi dan renovate tapak kedainya menjadi 4 bahagian. bahagian satu untuk dia jual cd cetakrompak,bahagian 2 untuk seorang makcik iban jual pakaian comei2, bahagian tiga untuk abang cina hensem jual handphone and top up, dan bahagian yang ada smiley tu,,tempat mak aku cari sumber rezeki. mak aku dan penyewa lain bayar rm700 setiap bulan dan itu sebenarnya sangat mahal untuk tapak yang sekangkang kera yang telah dibahagi-bahagi. tiap bulan 3 penyewa kedai ni ( termasuk mak aku ) akan kecewa kerana walaupun kedai mereka terletak betul2 di tempat yang wow-pelanggan-ramai-rezeki-pun-alhamdulillah, tapi sewa yang dikenakan telah memotong hampir separuh dari pendapatan dan x berbaloi sebenarnya berbanding penyewa lain..sebab apa? sebab apek tu cuma bayar sewa dengan tuan kedai kedaun cuma rm700 je..gila tak? dia untung rm1400 sebulan!. 
jom kiter hapuskan apek  cd cetak rompak!
sokonglah yang tulen dan asli!!

pada akhir tahun lepas berita buruk telah sampai, bila si apek ni nak naik kan sewa kepada rm800 sebulan..apa lagi tiga-tiga sakit hati-tapi -tak-boleh-buat-pakatan-membunuh terus cari tempat sewa lain. dan akhirnya mak aku dapat satu tempat yang lebih luas sedikit, dengan kadar bayaran rm450 sebulan, dilengkapi dengan lantai mozek, (dulu lantai simen je)sebuah almari kecil,sebuah bilik air peribadi ( dulu satu biik air kongsi satu deretan kedai,bau dia paham-paham jelah). 
nilah tempat baru,minta maaf ye adik aku yang kecil tu duduk tak
bersopan. :P
cuma tempat dia tiadalah strategik wow macam dulu.tapi still ok.sekurang-krangya x sakit hati dan tiada dosa mengumpat. padan muka apek tu kena cari penyewa lain. sekarang aku terfikir,adakah salah cina tu berfikiran bijak dengan menyewa kedai yang 700 kepada 3 orang? adakah salah dia tersengeh2 kepda penyewanya sehari sebelum sewa dikutip?adakah dia berdosa menaikkan harga sewa tanpa memikirkan status penyewa? jawapan yang pasti dia x berdosa kot sebab dia orang cina bukan islam,,wakakaka~ (aku pun x pasti apa kaitan)

pstt: bagus jugak idea apek tu,,mngkin aku patut jadi tokey sewa kedai/rumah (angan-angan semoga jadi kenyataan,huhu )

30 comments:

Ai Ni.. said...

hmm..besela..dorang ni mmg dari kecek diajar mencari dwet..tp dorang sebenarnya sgt berusaha kan??bijak lak tu..malah tolong menolong sesama mrk..sptutnya kita pon camtu,baru maju kan??ke camne??haha..

encHIx laNDax said...

kalau dah nama cina,,akal ada je..hhaha..gila..untung g2 je dia kan>?alhamdulillah dah tukar tempat =)

Khairil said...

Tak mengapalah sekurang2nya emak awak sudah ada tempat baru yang lebih selesa...lagi pun tukang jahit pakaian ni selalunya orang akan cari terutamanya regular customer janji promosi yang bagus kasi mau jalan...;P

Silent said...

hahaha
gile ah.............
die beli ...ba alip ba ya kot.
kalau aku pun terus blah je.,....

Suhami Ahmad said...

Bagi atok cara Cina tu nak kaya tak salah pun....maksudnya sewakan kedai yang dia sewa. Tapi klu sampai rm700 sebulan tu amat malampau lah. Eloklah tu mak wanacesh cari tapak baru...

touya said...

Bisnes memang kena kejam ...........

aniswany said...

pacik anis pena ckp...
"anis...cina yg baek cina mampos ja"

hikhik...alhamdulilah la da dpat sewa kedai yg lg murah =)

Peja said...

bahaya ni... xleh sewa kedai la dgn awk :D

Mohamadazhan hjDesa said...

salam

sabar, berniaga 9/10 kepada pintu rezeki..moga terus bertambah maju ya =)

creamyfiodesi said...

hebatla strategi apek tu. :)

Sakura said...

mmg dah adat cina..hidup mesti kayo!! tak kira apa cara mesti KAYA. tp sbb dia non muslim,takle dosa. cuma tak beretika je.

wanacesh said...

@Ai Ni..

yela tapi apek cina tu xde pon nk tolong kaum dia,,abg cina hensem yang jual top up tu pun sma kaum je dgn dia,,huhu

wanacesh said...

@encHIx laNDax

tu lah heran,,adakah cina ni mmg dh ditakdirkan hebt bisnes dari org bangsa lain,,akal tuhan bagi sama je

wanacesh said...

@Khairil

betul tu,,,walaupun dah pindah tempat baguslah sebab lagi bagus dari yang lama,,lagipun regular customer pon memang cari mak saya balek cik khairil,,nsb da no tel,,hehe,,tpt yg pindh tu pun x jauh sgt dri yg lama

wanacesh said...

@Silent

haha,,mak aku pun kata kalo masih thn lagi situ mak aku yg bodoh,,tpi kt tpt aku silent mmg cina conquer la tpt2 kedai nh,,nak tak nak mmg kena deal pon dgn bngsa ni

wanacesh said...

@Suhami Ahmad

yer x salah pon cuma dia x berperikemanusiaan je kan,,tapi dalam bisnes mmg kena kejam kalo x,,susah nk naik atas,,huhu

wanacesh said...

@touya

tau x pe huhuhu

wanacesh said...

@aniswany

haha3,,tulah tapi kita rsa ada yg baik la mcm bon siew yang jenama moto tu,,tapi dia pon dah mampus hehe

wanacesh said...

@Peja

haha3,,peja mmg lah x pyh sewa kedai sbb peja kerja dari rumah jer,,hahah

wanacesh said...

@Mohamadazhan hjDesa

yer,,kiter pon nk cuba berniaga gk,,bila dah kerja nanti,,hehe,,nk cari apa sbnany 9 tu

wanacesh said...

@creamyfiodesi

mmg pon kalo dia buat bines besar mcm jual tnh ke,,confirm dh jutawan kan,,hihi,,

wanacesh said...

@Sakura

yerker tapi kalau lah dia agama budha pon dia tetap berdosa gk sebab budha x ajar pun penganutnya x beretika,,mngkin dia pagan kot haha

tengkorakemas said...

idea dia boleh diambil, cuma kita kurangkan harga sewa, dan berbaik dgn penyewa setiap masa, bukan hanya untuk kutip sewa je,

Mutalib attholib said...

Tak berhati perut tul apek tu..

Apa lagi wanacesh, dah pindah kedai ni, buat la report pasal apek tu jual cd cetak rompak.. huhuhu

wanacesh said...

@tengkorakemas

yela,,kalo tinggi sgt sewa nanti penyewa lari pulak kan..kena bijak dan baik hati =)

wanacesh said...

@Mutalib attholib

haha! kelaka lah,,kat tempat kiter kn,,org jual cd dgn dvd cetak rompk
berleluasa,,siap ada kedai sendiri lagi,,agknyer org jual yg ori pon boleh bangkrap kat sini,,kt sini kastam x peduli sgt dgn cetk rompk ni,,huhu

nik lan nik mat said...

jgn pnjm duit kat along...

angah xpe..

haha

Khairil said...

@wanaceshsemuga rezeki perniagaan emak awak makin mencurah2....harap2 dia dapat lagi cucu...amin....

anamizu said...

semoga mak wanacesh makin melimpah ruah rezekinye kan?kan?kan? ^__^

InGkLate said...

erm.. apek mmg pandai tang cekik darah nie.. tp diorg mmg pandai meniaga.. nak tiru skill dirang gak ni.. tp arap xsmpai cekik darah le..huhu

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment

time kacih daun pisang sudi komen yer,,hihi