Saturday, April 23, 2011

kau x sabar,macam mana nak didik anak?

harini aku sangat bengang dengan anak-anakku ali dan amy. akhir-akhir ni,bila aku bangun pagi gosok gigi cuci muka terus x jadi mandi gara-gara ternampak tompokan kuih tahi/najis di penjuru bilik air,, 

sambil memekik2 memanggil ayahnya, aku merajuk x mau basuh dan ugut ceh untuk buang anak-anak itu ke pasar. tapi ceh mempunyai idea bernas, 
kita mesti ajar ali n amy supaya berdisiplin. jangan bagi diorang makan dua tiga hari ni,,haha!
bijak tak? jadi aku pun x bagi mereka makan kecuali tulang-tulang ayam yang kami x dapat nak makan sebab keras. hari ni lepas aku masak sambal ikan bilis sambil tunggu ceh balik makan,dengan gembira aku pun study la pasal lusa ada exam. Tapi macam biasa beberapa minit lepas tu, study tu akan jadi stu-do (tdo). tak lama kemudian ceh pulang dan aku pun bangun dalam keadaaan mamai ajak ceh makan. 
Ali yang nampak poyo
Terkezut ye-zee aku tengok lauk yang aku masak lintang pukang tunggang terbalik atas meja. rupa-rupanya amy n ali dah balun  lauk2 tu termasuk sayur2 sekali.. aku mengamuk dan x pasti apa yang aku kata,
hantar diorang kat tempat asal (pasar)! x mau tengok muka diorang lagi!
si ayah buat pekak badak jer, lepas tu dalam keadaan lapar kecewa dan marah aku terus tidur balik. bila aku bangun dan solat,amy datang  mengendeng , mengada dan menggesel dekat aku,,kesian pulak aku tengok,,aku pun angkat la dia,,tiba-tiba keluar bunyi macam semprot (xtau macam mana nak gambarkan) dan keluar lah titis2 minyak macam sambal yang aku masak tadi dari punggung amy,,
amy yang buta matanya
cis! aku pun tengok punggung amy,,kesian,,kaler merah, macam sambal tadi,,aku pun mengadu dekat ceh,,
amy sakit perut kembung, punggung pun kaler merah,
 ceh suruh letak minyak angin,,lepas aku letak,,alamak! dia pergi jilat pulak,,lepas tu terbersin2 terbatuk2 keluar cecair (hingus kot)..kesian,,aku pun kasi dia minum air bersih. malam masa aku nak mandi, tiba-tiba aku terbau pelik yang amat sangat macam muntah campur tahi,,cis! amy berak cirit birit,,merajuk aku tak mau basuh,,nak tak nak suami aku yang basuhkan..padan muka! haha,,,(isteri yang jahat bila meroyan)
haaa,,baru anak kucing,,aku dah macam orang meroyan kat rumah ni bila diorang buat hal,,macam mana kalau aku dah ada anak? boleh ke aku bersabar kalau diorang degil berak merata? kalau diorang makan x tentu hala? x disiplin? x dengar cakap? nak buang kat pasar ke?
bertuahnya kalau ada family cam gini kan =)
Ya Allah kurniakan aku kesabaran yang maksimum, persediaan zahir dan batin, kekuatan mental dan fizikal pabila aku dikurniakn anak, suatu anugerah dan juga ujian dari-Mu..tiba-tiba teringat lagu raihan, rabbi ja al ni mukimasolati wa min zu ri a ti.. ya Allah jadikan aku dan zuriatku mendirikan solat =)..

psst: saper kata aku x nak anak?semua orang nak,,ngee..kena buat persediaan dulu,,huhu

14 comments:

eazlye said...

akuh just gunakan pasir kuching jek..smpai sekarang jimmy selesa membuang kat situ n xpenah bersepah...

lost kitty said...

sabar itu pahit.

Khairil said...

Hahaha..ingatkan anak apa tadi...wah nama anak kucing pun glamer mcm Ali ex-XPDC dan Amy Search...

p/s: sayang dekat anak kucing berbeza dgn sayang dekat anak sendiri...x percaya try tengok...

Suhami Ahmad said...

haaa...itu kiranya pra-dugaan sebelum ada anak sendiri...hehe

Mutalib attholib said...

Hmm.. Anda seorg yg penyayang dan penyabar.

Moga tuhan akan mengurniakan kamu anak-anak yang baik dan sihat-sihat semuanya.. huhu

wanacesh said...

@eazlye

ala amy dgn ali bkn macm jimy kucing moden,,dia x peduli pon pasir kucing tu,,huhu,,dah cuba dah

wanacesh said...

@lost kitty

yer,,huhu,,tapi sabar tu yang mengakjar kita

wanacesh said...

@Khairil

haha,,amy tu pompuan la,tpi btul gk kan mcm glemer jer,,ali tu nma arwah tok ki husband yang hensem dan diminati ramai,,hihi

wanacesh said...

@Suhami Ahmad

agaknyalah huhu

wanacesh said...

@Mutalib attholib

amin,,trima kasih cik mutolib,,huhu

Khairil said...

@wanacesh ohh...baru cheq tahu...ada sebab la nama depa macam tu..ingatkan minat dgn rockers2 tu...hehehe

p/s: minat rockers yg soleh...hehehe

♥ eyka elisha ♥ said...

kih3~relax2.jg kucing lbh kurg cm jg anak je.beza nye mereke tuh binatang.anak tuh manusia.pe pon kna byk bsbr ^^

Silent said...

nilah sebab aku menyampah dgn kucing
nilah sebab asbab munasababnya

Nia Kmj said...

mcm tu jgk la parents kte didik kte...betapa sbrnye diorg... :D sdgkn jge ank kucing pn da agk ssh...na jge ank sendiri......berdouble2 la sshnye :) tp Allah kurniakn kte sifat sbr... so insyaAllah klau kte sbr kte msti dpt y terbaik kn? :D

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment

time kacih daun pisang sudi komen yer,,hihi