Monday, July 4, 2011

aku nak mati seperti itu!

masa aku sekolah menengah dulu ustazah aku ajar,syahid tu terbahagi kepada dua.pertama syahid kecil,,seperti mati melahirkan anak,mati lemas,mati kerana bencana alam. satu lagi syahid besar. syahid besar ni macami pejuang-pejuang islam di zaman rasul s.a.w dulu berperang untuk mempertahankan islam. 
banyak perbezaan antara dua kumpulan ni,,jangan keliru tau.
yang buat aku pening sekarang,,macam mana pulak dengan pejuang islam seperti al Qaeda yang bom sana sini seperti di Bali dan pwtc? diorang tu kira syahid jugak ker..bagi aku orang seperti ni memalukan agama islam je lah..tak payahlah nak bom orang sesuka hati walaupun tempat yang diorang bom tu tempat orang-rang jahat. tapi aku percaya pejuang islam sejati seperti zaman rasul s.a.w dulu masih wujud di zaman yang pelik ini. contoknya pejuang HAMAS di palestin. Pejhuang hamas ada cara yang tersendiri. mereka berikrar tidak akan menumpahkan darah saudara sendiri walaupun suatu ketika dulu Fatah pernah berkerjasama denga rejim zionis membunuh banyak pejuang Hamas. nilah susah kalau seagama, sebangsa dan senegara tapi tak bersatu padu. mana tak negara kena jajah. 
mengapakah mereka tersenyum..adakah syurga menanti mereka di sana? 
Sesungguhnya orang yang mati syahid itu memiliki beberapa tanda..(Di antaranya adalah) Ia melihat tempat tinggalnya di syurga.. (HR Tirmidzi, Shahih).
 Semua manusia mati, tetapi syahid tidak mati..Semua manusia menangis, tetapi syahid tersenyum. Ia mendakap kematian dengan dada yang dipenuhi pancaran iman.
Dan janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurnia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka mendapar khabar gembira terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahwa tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati
aku baru je berjihad melawan kemalasan dan sakit sengal-sengal badan akibat banyak tidur. Belum lagi jihad melawan Zionis macam dekat palestin dan lubnan. agaknya kalau aku kat sana mesti confirm2 aku k.o dulu sebab mati rumah kena bedil pasal aku menyorok dalam almari. Ya Allha kuatkanlah semangat aku menghadapi hidup yang mendatar ini. 


p/S: Ya Allah jadikanlah hiduku dipenuhi denga penuh kebajikan pertengahannya penuh kebahagiaan di akhirnya penuh keuntungan,,amin~

16 comments:

Encik JI said...

xpnah lg tgk org minggl tersenyum. indahnya syurga

Suhami Ahmad said...

Ya Allah.....Subhanallah.....untungnya..

Khairil said...

insyaAllah..boleh dapat mcm tu kalau Allah redha kita mati dijalan-Nya...

iedaurora said...

muka berseri-serinye, indah...

nik lan nik mat said...

bunuh diri tu syahid ke?

roslinda sanusi said...

al fatihah...

HAFIZAL said...

al fatihah kepada pejuang palestin,,,semoga roh mereka semua ditempatkan di tempat org yg beriman...amin

wanacesh said...

@Encik JI

tgk org mati muka yg menggerikan byklah,,huhu,,

wanacesh said...

@Suhami Ahmad

rasa x layak jer berangan mati macam diorang kan,,huhu

wanacesh said...

@Khairil

uwaa,,,rasa mcm x layak jer,,isk3

wanacesh said...

@iedaurora

ya, btul tu ^_^

wanacesh said...

@nik lan nik mat

bunuh diri tu bkn syahid,,tpi bunuh diri kerana berjuang di jalan Allah baru syahid,,byk nk terangkan la,,xpela nanti aku buat penjelasan pjg lebaq naa,,hehehe

wanacesh said...

@roslinda sanusi

terima kasih =)

wanacesh said...

@HAFIZAL

insyaallah,,janji Allah itu benar =)

Ghuroba said...

Orang yg beriman dan berjihad harta dan diri mereka lebih tinggi darjatnya disisi Allah.Mereka itulah orang-orang yg mendapat kemenangan.
Surah at-Taubat ayat 20.

Lagenda Dak Java said...

:h:

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment

time kacih daun pisang sudi komen yer,,hihi