Sunday, July 3, 2011

Kerja nak kena ikut minat ke?

Letihnya aku,,pagi tadi jalan-jalan cari kerja,,setelah 2 minggu tanam taik mata kat rumah. esok ada pebentangan praktikal dekat u,,,x sanggup dah nak menghadapi pertanyaan orang,,
usaha jangan x usaha
"lepas belajar ni x kerja ke?"
apa ingat habis blajar jer,terus dapat kerja? kang aku kata nak kerja jadi cashier kat mydin kang, terkejut beruk diorang
 "hai belajar tinggi-tinggi kerja jadi kuli jer"
 nasib baik la yang tanya tu orang-orang tua,,kalau baya2 aku ada jer yang kena hempuk,,mestilah kerja sementara dulu unruk dapat yang lebih baik eeeee,,x paham betul mak temah ni,,
tadi ada aku minta kerja jadi cikgu sandaran dengan kafa (layak ke x layak belakang cerita kah3, yang penting cuba jer dulu),,ada sorang member merungut dengan nada yang manja bernilai 10 sen berkata" 
"ala kita x pandailah nak ajar-ajar orang ni"..
kalau x salah ingatan aku,,dia yang paling banyak ajar aku kalau aku x paham sampai terjerit2 lama-lama aku paham gak,,nak dibandingkan aku mengajar orang, sampai keluar buih sabun dari mulut pun orang x kan paham apa yang aku ajarkan,,tapi aku mohon jugak,,
pasal apa,,sekarang ni bukan era memilih kerja,,bagi aku kalau x pandai x apalah,,belajar,,xde orang pun buat sesuatu terus cemerlang kan,,semua dimulakan dengan zero. aku pernah dengar kata- kata pujangga " jika kita bekerja dalam bidang yang kita tidak minat, kita tidak akan ke mana" 


kalau nak diikutkan situasi aku ni,,xde masa dah nak minat ke tak minat,,masa mengganggur adalah masa poket koyak, masa pengemis, masa yang bila kita duduk tengok tv kat rumah,,orang lain lalu lalang macam nak sepak2 jer kita yang x menyumbang apa apa dalam rumah. walaupun aku dah kahwin,,apa salahnya aku membantu suami aku daripada aku 
" ceh, nak duit"
"nak buat apa"
nak beli komik tu,nak beli tudung tu, nak beli !@#!@$"
"x payah, ambik duit ni,pergi beli barang dapur,,"
haaa,,,ambik kau,,x kisahlah minat ke x minat,,yang penting kita usaha ikhlas,buka hati untuk belajar,dan insyaallah minat datang sendiri,,dan yang paaalimg penting sekali,,duit yang kita dapat pun berkat hihihi =)

p/s:: yaAllah, jika rezeki ku ada di langit, Kau turunkanlah, jika ada di bumi, maka Kau keluarkanlah ia, jika adanya jauh, Kau dekatkan..jika adanya dekat,,Kau pertemukanlah,,Ya Allah, kurniakan aku rezeki seperti yang Kau berikan pada hamba Mu yang soleh. amin-

8 comments:

kay masingan said...

Walau minat pada kerja itu boleh dipupuk, kena juga memilih kerja. Kena ikut kemampuan yang ada dengan kita.
good luck dalam mencari kerja..

Khairil said...

nanti ada le vacancy kat mana-mana yang boleh diisi...semoga dapt kerja yang sesuai ye..

Andrik McVean said...

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

cokelat said...

i fresh graduate Bachelor in Finance. sampai skrg belum ade rezeki utk keje... sedih.. kawan2 sume dh dpt keje..

wanacesh said...

@kay masingan

btul tu kena ikut kemampuan jgnlah kiter ni pompuan mntk keje jd buruh binaan plk,,haha

wanacesh said...

@Khairil

yer,x senang duduk jer kat rumah ni,,tensel tol pk bila nk keje ;(

wanacesh said...

@Andrik McVean

ok,,see u there :D

wanacesh said...

@cokelat

sbrlah coklat,,byykkan berdoa,adalah rezeki untuk awk nti,,sama-sama lah kiter tingkatkn penanam anggur di mesia,,huhu

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment

time kacih daun pisang sudi komen yer,,hihi