Sunday, July 10, 2011

pengebom berani mati masuk neraka?

Bunuh diri itu berdosa dalam Islam,dan hampir semua agama menegah manusia membunuh diri. Tapi kenapa pejuang islam di masa kini seperti pejuang palestin berani betul membunuh diri dengan mengebom diri mereka ketika sedang berjihad melawan kafir zionis? Apa mereka tak tahu ke membunuh diri tu confirm-confirm masuk neraka?
Dulu aku selalu rasa kesian dengan pejuang berani mati ni sebab penat-penat bom diri lepas tu masuk neraka pulak sebab kes bunuh diri,,tapi rupa-rupanya aku yang kesian sebab jahil sangat pasal agama,,kah3..
Operasi bunuh diri pejuang palestin a.k.a  amaliah istisyhadiah a.k.a serangan berani mati ini sebenarnya tidak bertentangan dengan ajaran islam malah banyak pertubuhan ulama bersetuju dengan serangan seperti ini.

-Jabhah Ulama Al Azhar berpendapat kematian serangan berani mati ini syahid hukumnya pada 2001
-Rabitah Alami Islami yang bersidang di mekah arab Saudi turur mengakui kematian akibat serangan berani mati adalah syahid
Lain-lain :Majlis Ulama Indonesia 1996, Rabitah Ulama Palestin 2001, Majlis fatwa Ulama Pakistan !968,
Dr Yusof Al Qardhawi (presiden ulama sedunia)  berpendapat operasi berani mati adalah termasuk cara paling jitu dalam jihad fisabilillah dan serangan ini dengan istilah “bunuh diri” adalah sangat  menyesatkan.


Orang yang membunuh diri itu membunuh unutuk kepentingan peribadi sedangkan pejuang berani mati itu menjadikan mereka korban demi agama dan umat. Orang yang bunuh diri itu orang yang berputus asa dengan ketentuan Allah, sementara pejuang berani mati ialah manusia yang seluruh cita-citanya tertuju kepada rahmat Allah. Orang yang bunuh diri inigin selesaikan masalah dengan cara mencabut nyawanya sendiri, sedangkan mujahid itu membunuh musuh Allah dengan senjata “serangan berani mati” ini yang membuatkan mereka sendiri terkorban syahid.
Semua mazhab menyokong serangan ini sebagai syahid. Di dalam mazhab syafie terdapat banyak dalil yang menyokong serangan seperti ini, antaranya

-Imam syafie meriwayatkan bahawa Rasullullah SAW menyebut tentang syurga, kemudian seorang dari orang ansar berkata “ ya rasulullah bagaimana jika aku terbunuh kerana kesabaran dan mengharap redha Allah semata-mata” rasul menjawab “ untukmu syurga” kemudian dia pun lari menyerbu ke pasukan musuh hingga syahid di hadapan nabi SAW. Terdapat juga ansar yang lan melemparkan baju besinya ketika mendengar kata nabi SAW tadi, lalu menyerang musuh hingga terbunuh

-Diriwayatkan ada satu kaum sedang mengepung kubu musuh, terdapat seseorang yang berperang hungga terbunuh,dikatakan oleh yang lain bahawa yang terbunuh itu menjurumuskan dirinya kepada kebinasaan. Berita itu terdengar oleh saidina Umar lalu beliau menegur, “ mereka itu bohong!. Bukankah Allah SWT telah berfirman dalam Al Quran” Dan diantara manusia ada yang menjual dirinya untuk mencari keredhoan Allah”
pejuang kesayangan palestin
:“Adakah hati kamu tidak bergelora melihat kekekjaman yang berlaku kepada kami seihngga tiada satu pun kaum yang bangkit menyatakan kemarahan kerana AllaH?Tiada satu kaumpun (di kalangan kalian) yang bangkit menentang musuh-musuh Allah yang telah mengobarkan perang antarbangsa ke atas kami dan menukarkan kami daripada golongan mulia yang dianiaya dan dizhalimi kepada pembunuh dan pembantai yang ganas. (Tidak adakah yang mau bangkit menentang musuh-musuh) yang telah berjanji setia untuk menghancurkan dan menghukum kamiTidak malukah ummat ini terhadap dirinya yang dihina sedangkan padanya ada kemuliaan." allahyarham syeikh Ahmad Yasin

7 comments:

akmaL said...

nice info XD

Khairil said...

pengeboman berani mati yang mensasarkan serangan ke atas kem-kem tentera musuh atau post-post musuh dianggap syahid seperti yang dilakukan oleh pejuang-pejuang Palastin ke atas tentera Israil.Jika sasarannya tentera2 musuh sangatlah mulia.. Bagimana pula jika sasaranya orang awam? Adakah tindakan ini juga dianggap mulia?Keseluruhan ulamak tidak mengitiraf jihad terhadap perbuatan mengebom orang awam sama ada orang awam Islam atau kafir. Perbuatan seperti ini mencemar kesucian Islam. Jika di lakukan atas nama Islam ianya amatlah menyedihkan. Bukankah makna Islam itu sendiri ialah keamanan dan keselamatan.

ïêmå å¢klê§ said...

xpe2..
nasib baek sempat sedar diri....
hihi..

wanacesh said...

@akmaL

sama-sama kongsi ilmu =)

wanacesh said...

@Khairil

betul tu lupa nak cakap,,yang pengebom berani mati macam al qaeda tu,,alamak,,tu yang kesian tu,,bom dekat orang awam macm kat bali dgn pwtc tu,,dhl pakai nama islam plk,wat malu jerk,kesian diorang,,semoga Allah menyedarkan mereka

wanacesh said...

@ïêmå å¢klê§

haha,,betul tu,,kalo x cari ilmu ni,,smpai bila pon pndgn sesat jer,,huhu

Muhammad Safian@Ibnuyusop said...

pengebom berani mati yang bebetul mati syahid adalah yang bebetul pergi kemana2 KEM tentera musuh atau yang seumpama denganya. Tetapi yang mati syahid dan Bom ditempat awam adalah mati katak, sebab dia menganggu orang awam dan islam melarang akan hal itu

:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k: :l: :m: :n:

Post a Comment

time kacih daun pisang sudi komen yer,,hihi